Відповідно до концепції державної національної програми "Освіта. Україна XXI століття" провідними завданнями освіти є створення умов для всебічного розвитку людини як цілісної особистості, її здібностей та обдарувань, збагачення на цій основі творчого потенціалу народу, формування громадянина України, здатного до свідомого суспільного вибору.
Обдарованими і талановитими дітьми можна назвати тих, хто, за оцінкою досвідчених спеціалістів, у силу видатних здібностей демонструє високі показники в одній або кількох сферах: інтелектуальній; академічних досягнень; творчого або продуктивного мислення; спілкування і лідерства; художньої діяльності; рухової діяльності".
Визначення обдарованості за тестом С.Шандрука
Зміст тесту:
- диференціація основних елементів структури пізнавальних властивостей і розкриття зв'язків між ними;
- ідентифікація відсутньої частини структури і злиття цієї частини структури з представленими зразками;
- визначення аналогії між двома парами фігур шляхом поступової диференціації елементів;
- знаходження складних змін фігур відповідно до принципу їх неперервного розвитку, нарощення деталей по горизонталі і вертикалі, перестановки тощо.
На думку дослідника В. І. Барко, який розробив тест для визначення творчих здібностей дитини, творчо обдарована дитина буде втілювати творчий задум в певній послідовності.
1. Усвідомлення задуму, передбачення результатів творчості.
2. Передбачення шляхів реалізації задуму.
3. Маніпулювання у думках образами, елементами твору, зв'язки між ними, розбудова варіантів.
4. Технічне здійснення, реалізація ідей, версій.
5. Оцінка знайдених рішень, варіантів, співвідношення їх із задумом, бракування і відбір.
...